Talentvolle makers: 4x producten van Dordtse makelij

We kennen natuurlijk het gebak, de thee, wijn en likeur, maar er komt tegenwoordig veel meer ambachtelijk moois uit Dordtse handen. Stijl uit eigen stad, typisch Dordts, het heeft wel iets. Smaakmakers van hoge kwaliteit worden op loop- of fietsafstand gecreëerd. Sommige artikelen dragen letterlijk een kenmerk van onze stad, bij anderen is Dordrecht op de achtergrond aanwezig, maar de rijke voedingsbodem schijnt hoe dan ook door bij deze vier Dordtse makers.

Handgemaakt herrieschoppers

Na omzwervingen in Groningen en het afronden van de opleiding 3D-vormgeving in Utrecht, keerde tassenontwerpster Tinka Grootendorst in 2003 naar Dordrecht terug. Haar studiegenoten kozen veelal voor Amsterdam, maar zij verlangde naar de vertrouwde Merwestad. Als eerbetoon voorziet ze haar leren hand- en schoudertassen, shoppers en draagtassen van een subtiel rood-wit-rood Dordts vlaggetje. Tinka maakt alle tassen zelf onder de merknaam Barouffe, een verbastering van het Franse woord voor herrie schoppen.

Tinka rijdt regelmatig langs haar vaste adressen om restpartijen kwaliteitsleer en huiden met een snijfoutje in te kopen. Ze schaft alleen Europees leer aan vanwege de strenge milieueisen bij vervaardiging. In haar atelier begint het omgekeerd ontwerpproces.

“De meeste ontwerpers gaan uit van een concept, maar ik werk met de vorm die ik voor me heb.”

Niettemin maakt ze ook tassen op maat, een vraag die ze steeds vaker krijgt. Een deel van haar collectie is in de winkel van het Dordrechts Museum te koop en Habets herenmode op de Vriesestraat beschikt over een limited edition herencollectie. Binnenkort komt daar een typisch Dordtse serie bij. “De stad heeft zoveel markante gebouwen, ik wil hun omtrekken in leren etuis en toilettassen vastleggen.”

Herinneringen op papier

We krijgen iets van de wereld dus we geven iets terug, zo schetsen Mariëlle van Heeren en Laura Jooren hun initiatief De wereld op papier. De wereld bezorgt het Dordtse duo, vriendinnen sinds de middelbare school, vooral veel mooie herinneringen. Stylist Mariëlle en grafisch ontwerper Laura vertalen indrukken die ze tijdens reizen opdoen naar kaarten en posters. Van elk verkocht artikel gaat een deel naar goede doelen. “Zo schenken we iets terug. We hebben samen Cuba, Canada, Maleisië en Tibet bezocht, daar halen we heel veel uit de natuur, sferen en de manier waarop mensen in het leven staan.”

“Maar inspiratie kan ook van dichtbij komen. Uit de Dordtse binnenstad of zelfs uit je achtertuin.”

Het uitwisselen van ideeën resulteert in series als Living on the Edge, over wereldwijde woonwijzen, en Herbarium Heads, dierenhoofden in droogbloemen. Laura ontwerpt de prints, Mariëlle ontwikkelt de styling. “Je kunt de kaarten versturen, maar ze kunnen ook je interieur verrijken. We bekijken hoe ze in verschillende opstellingen passen.” De webshop van het tweetal is het belangrijkste verkooppunt, maar de makers willen hun kunstwerkjes ook dolgraag in een Dordtse winkel aanbieden. “Een conceptzaak of bloemenwinkel zou leuk zijn”, zegt Laura. “Pas geleden heb ik een cursus Dordtologie afgerond. We willen sowieso meer met onze stad gaan doen.”

De wereld op papier

Lees meer

Dieren in diamant

Zitten makers Renske Borst en Jochem Kroos voor de tv, zien ze opeens hun creatie vol in beeld. BNN-presentator Tim Hofman droeg een sweater van het Dordtse kledingmerk Diamond Zoo in zijn programma De Social Club. Andere BN’ers volgden, maar niet zozeer omdat Hofman het merk draagt, zegt Renske. “Mensen zien onze shirts, sweaters en petjes op social media en vinden ze er kennelijk tof uitzien.

“Ons ‘verhaal’ klopt, het gaat niet om de trend.”

Dat verhaal begon in de dierentuin. Renske en Jochem raakten geïnspireerd en besloten één van de dieren te vangen in een shirtprint. De collectie groeide met opdrukken van giraffen, apen, beren en klauwen die een diamant grijpen. Renske: “Diamond Zoo klinkt lekker. Diamant verwijst naar de glamour van fashion.” De jonge Dordtse ondernemers kiezen voor kwaliteit. Kledingstukken moeten verantwoord zijn geproduceerd en prints worden met zeefdruk aangebracht. Diamond Zoo verkoopt in de eigen webshop en op markten. Het duo stond in eigen stad op de Pop-Up Market en de Kerstmarkt. “Als we de kans krijgen, verkopen we in Dordrecht. We willen hier sowieso blijven. Dit is een prettige stad om te ondernemen.”

Diamond Zoo

Lees meer

De lengte- en breedtegraad van Dordrecht sieren standaard de flesjes van de Bazen Brouwerij. De Merwestad heeft zijn eigen
gerstenat en dat willen biermeesters Dave Smit en Tim Vrolijk met heel Nederland en de rest van de wereld delen. De biertjes rollen onder klinkende namen als ‘Huisbaas’ en ‘Echte Bazen Slapen Niet’ uit de brouwerij. Het idee, het merk en natuurlijk de makers zijn op en top Dordts. Begonnen met proberen en testen, produceren de twee brouwers inmiddels duizenden liters van de smaakvolle drank. We zijn wel toe aan iets bijzonders, vertelt Tim Vrolijk.

“Steeds meer mensen willen producten die met passie en gevoel zijn gemaakt.”

“Onze bieren zijn toegankelijk, ze houden het midden tussen een uitgesproken smaak en gewoon pils. We zoeken wel naar bijzondere combinaties. Voor het zomerseizoen hebben we bier met een frisse meloensmaak gebrouwen.” Zes weken neemt een compleet brouwtraject in beslag. De bazen kiezen mout- en hopsoorten, gaan in de weer met de receptuur en proeven en keuren net zo lang totdat de juiste combinatie is bereikt. “American Pale Ale, kortweg APA, is onze basis”, legt Tim uit. “We voegen uitsluitend natuurlijke ingrediënten toe en geven het bier de tijd zijn vormingsstadia te doorlopen.” Benieuwd hoe zo’n Bazenbiertje smaakt? De flesjes worden verkocht op de eigen website, tijdens festivals en in verschillende Dordtse winkels en horeca (onder andere bij Bistro Twee33 en Coffeelicious).

Bazen Brouwerij

Lees meer

Dit vind je misschien ook interessant!